Początki e-biznesu, część 1

Przyszli przedsiębiorcy przed rozpoczęciem działalności stoją przed istotnym wyborem – mogą zdecydować się na tradycyjny sklep stacjonarny lub rozwijać swój biznes w internecie. Klienci są podzieleni, jeśli chodzi o preferowaną formę dokonywania zakupów, tym bardziej warto rozważyć kilka korzyści z prowadzenia e-sklepu, które dostrzegą przedsiębiorcy:
- oszczędność kosztów wyposażenia i funkcjonowania – cena wynajmu lokalu, jego adaptacji i wyposażenia to jedna z największych początkowych inwestycji, wiążących się z otwarciem sklepu stacjonarnego. Decydując się na formę e-sklepu, możliwe będzie ograniczenie tych kosztów.

- ograniczenie obsługi – klient sam podejmuje decyzje i dokonuje zakupu towaru – na tym etapie nie potrzebne jest zatem zatrudnianie obsługi, co wiąże się z ograniczeniem kosztów.
- szeroki zasięg – sklep stacjonarny z oczywistych względów przyciąga klientów z danego miasta czy dzielnicy. Dla e-biznesu potencjalni klienci to nie tylko mieszkańcy Polski, ale coraz częściej także innych krajów.

- wiele możliwości promocji – e-marketing rozwija się równie szybko jak e-sklepy. Sposobów na dotarcie do klienta i zachęcenie go do zakupów jest coraz więcej, co umiejętnie wykorzystane przekłada się na zyski.

Zaplanowanie i rejestracja działalności
Proces zakładania e-sklepu w wielu punktach będzie zbieżny z czynnościami, jakie musiałby wykonać właściciel sklepu stacjonarnego. Zaplanowanie asortymentu, nawiązanie kontaktów z dostawcami, określenie grupy docelowych konsumentów i zbadanie ich preferencji, a także oszacowanie swojego budżetu to pierwsze wyzwania, z jakimi należy zmierzyć się jeszcze przed oficjalnym otwarciem. Nie sposób pominąć także kwestii formalnych związanych z zarejestrowaniem działalności gospodarczej. Konieczne będzie uzyskanie numeru NIP oraz REGONU, określenie siedziby i założenie w banku firmowego konta.
Sklep stacjonarny nie może funkcjonować bez odpowiedniego lokalu – w przypadku e-biznesu jego odpowiednikiem będzie domena, czyli adres internetowy. To wbrew pozorom jedna z istotniejszych decyzji, jakie musi podjąć przedsiębiorca. Dobra nazwa zostanie szybko zapamiętana przez klientów, jej pisownia ani długość nie powinny sprawiać im trudności; warto także zadbać, by domena kojarzyła się z branżą w jakiej działamy. Kolejny krok, związany z budowaniem niezbędnego zaplecza technologicznego, to zakup serwera, na którym znajdą się pliki umożliwiające funkcjonowanie sklepu.