Najpopularniejsze miejsca kupna odzieży i obuwia.

Na potrzeby raportu firma PMR przeprowadziła badanie na reprezentatywnej próbie 609 dorosłych mieszkańców Polski. Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI. Z przeprowadzonego przez PMR badania powstał raport „Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2015”, z którego wynika, że odzież i obuwie coraz rzadziej kupujemy w sklepach zlokalizowanych w centrach handlowych. A na swojej popularności zyskują zakupy w outletach oraz poprzez Internet.

Popularność galerii handlowej jako miejsca zakupu odzieży i butów spada.

Analizując powyżej wymieniony raport można zauważyć znaczące zmiany w preferencjach konsumenckich, na przestrzeni ostatnich lat widać znaczący spadek popularności galerii handlowych jako miejsca zakupu odzieży oraz obuwia – w 2013 r. było to 64%, w 2014 r. już 60%, a w 2015 r. jedyne 54%.

Zakupy w sklepach outletowych i w Internecie.

Z jednego z pytań zamieszczonych w raporcie wynika, że respondenci coraz częściej odwiedzają outlety. Odsetek klientów którzy w ciągu ostatniego roku odwiedzili centrum outletowe, wzrósł z 17% w 2013 r. do 27% w 2014. Natomiast jeśli chodzi o osoby robiące zakupy przez Internet w sklepach online, z raportu wynika, że odsetek 3% respondentów wzrósł do 8% i są to osoby deklarujące, że kupują przede wszystkim przez Internet.

Tego typu przesunięcia klientów między różnymi typami, rodzajami, formami zakupów związane są z dywersyfikacją kanałów sprzedaży odzieży w Polsce oraz świadczą o coraz większym znaczeniu zakupów w sklepach outletowych oraz zakupów online. Obecnie, większość dużych firm pozwala swoim klientom na zakupy w każdej z tych trzech form a więc w: tradycyjnym sklepie, w outlecie oraz przez Internet. Wiąże się to jednak ze spadkiem odwiedzin centrów handlowych.

Zdaniem Patrycji Nalepa, starszego analityka handlu detalicznego w PMR coraz większa popularność zakupów w outletach i Internecie mówi namo tym, że coraz więcej klientów możemy nazwać mianem smart shoppers. To tacy klienci, którzy chcą kupować jak najmądrzej – dobrą jakościowo odzież, w korzystnej cenie. Klienci tacy poszukują jak najlepszych i najkorzystniejszych ofert.